Nr. 120:
Hvorfor er de som kjemper mest imot de homoseksuelle
omtrent likegyldig, ja enkelte ganger forsvarer gjengifte blant de
kristne? Begge deler er synd!
Hverdagsbibelen er oversatt av Elisabeth og Sten
Sørensen. Sten Sørensen var gift i ungdommen med ei dame som fikk
psykiske problemer, han skilte seg og giftet seg på nytt. Hvor råtten
kan man være spør jeg meg? I dag har han en fremtreden plass i kristen
Norge, og ingen reagerer på noe. Snakk om å bli rundlurt av den Onde.
Sten Sørensen nye kone er ikke hans kone etter Guds ord, men hans
samboer
http://blog.janchristensen.net/2012/09/nr-467-pastor-sten-srensen-fra-karmy-er.html
Hei!
Du skriver mye om synd og ubibelsk. Og på en sunn og
god måte, men har du lagt merke til at de som kjemper mest imot de
homoseksuelle nesten overser spørsmålet om gjengifte. Ja, de hopper bukk
over dette og det er en omtrent ikke sak?
Anonym
Øyvind Benestad, Jan Hanvold, Jon Kvalbein og mange
andre fronter kampen imot de homoseksuelle her i Norge. Men jeg har
aldri hørt de advarer imot gjengifte blant de troende på samme måte. Da
blir en enten så rund og medgjørlig, eller en forsvarer gjengifte som
Jan Hanvold gjør til gangs med å også være skilt og gjengiftet selv
ørten ganger. Snakk om hykleri!
At det er et slikt utpreget hykleri, det har det
alltid og vil alltid forbli blant de religiøse. Men i dag har dette med
hykleri vokst over hodene på alle. En tåler og vil ikke snakke om
gjengifte blant de kristne, det er et tabuområde.
Det er tabu å snakke om gjengifte blant de kristne, og
hevde at gjengifte og å bli gift med en fraskilt er hor. Da er en
ultraradikal, uforsonlig, dømmende og alt annet får en slengt imot seg.
Men en er egentlig bare en sunn og normal kristen.
Det er fristeder for snart alle typer synder selv blant de kristne.
Er en skilt som troende eller gift med en fraskilt, da er det et fristed å være Pinse Karismatisk kristen.
Er en lesbisk eller homoseksuell, da er det et fristed å bli en statskirke kristen.
Når disse typene synd får fritt spillerom, hva med
andre typer sex? Alt må da bli tillatt og være allright når dette går,
eller så gjør vi forskjell og diskriminerer og legaliserer enkelte typer
synd?
Hva da med gruppe-sex, dyre-sex eller såkalt zoofili,
maschosistisk eller sadistisk sex, samboere, swinging, venne-sex (der en
som enslig har sex med andre enslige) pedofili og prostisjon? Når
gjengifte, gifte seg med fraskilte, homoseksuelle og lesbiske forhold er
snart fullt ut akseptert blant de kristne. Da må alt det andre komme
etter? Og noe som er veldig, veldig rart. Er at de som selv lever i synd
som gjengift, er slik på hugget for å advare imot de som er
homoseksuelle og lesbiske. Dette må være hykleri av øverste klasse og
fra øverste hylle!
Tabu-lagt å snakke om synd blant de kristne. Det er
nitrist at det er slik, og hvor skal synderne være? Ute og ikke inne
blant de kristne. Det er først når de har omvendt seg fra sin synd, og
lever rett, at en er velkommen inn i menigheten.
Sluttkommentar:
Menigheten skulle vært sannhetens støtte og grunnvoll,
men er blitt en røverhule! Er det rart at vi er kommet inn i den fasen
som heter Laodikea tiden for menigheten?
Fra mine bibelkommentarer Johannes Åpenbaring 3.
14 Skriv til engelen for menigheten i Laodikea:
Dette sier han som er Amen, det trofaste og
sannferdige vitne, opphavet til Guds skaperverk:
Laodikea lå i Lykosdalen, ikke langt fra det vakre kalkberget Pamukkale
og ruinbyen Hierapolis (de dødes by). Dette er i nærheten av dagens
moderne by Denizli, som er spesielt kjent for tekstilproduksjon av
bomull. Ved foten av fjellene i det fjerne som kan sees fra høyden
Pamukkale ligger på, lå det gamle Kolosse.
Videre så presenterer Jesus seg som Amen, han som er
oppfyllelsen av alle Guds løfter. Han er det eneste 100 % sannferdige
trofaste vitne.
Videre så er han opphavet til Guds skaperverk eller som det står i den
engelske
oversettelsen; the beginning of the creation of God. På norsk;
begynnelsen
på Guds skapelse. Med andre ord Jesus er ikke fra evighet som Faderen,
men
han er Sønn, ikke Far. Men allikevel er han som sin Far.
Det er to syn gjeldene blant de aller fleste kristne som er like
ubibelske
angående Gud eller Guddommen.
Den ene læren som i utgangspunkter er hellenistisk og Katolsk er tre
likeverdige
Guder i en Gud. Den andre er at det er tre titler på en Gud. Men dette
lærte ikke de første kristne og bibelen.
1. Kor. 8. 5 Det finnes nok såkalte guder i himmelen
eller på jorden; det er jo mange «guder» og mange «herrer». 6 Men for
oss er det bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og vi er skapt til
ham. Og for oss er det bare én Herre, Jesus Kristus. Ved ham er alle
ting, og vi lever ved ham.
Av alle kirkesamfunn og menigheter er faktisk den kristne sekten Jehovas
Vitner nærmest
Guds ord på dette punktet. Her fra hva de lærer: Jehovas vitner mener at
Jesus Kristus er Guds Sønn og menneskenes Frelser. Han var skapt av
Faderen
og er atskilt fra ham. De går derfor imot læren om treenigheten (Gud,
Jesus og
den Hellige Ånd i ett og samme vesen). Jehovas vitner tror isteden at
Jesus er
underordnet Gud. Den Hellige Ånd regnes ikke for å være en person, men
Guds
virksomme kraft eller energi. Vitnene skriver derfor «den hellige ånd»
med små
bokstaver. Tilføyer at i grunnteksten står det: Hellig Ånd. Med det
menes at det
er en Ånd som er Hellig. Ikke en egen ”gudeperson”, men Guds og Kristi
Ånd.
Vi må ikke se det som underlig at JV er nærmest sannheten her, men
heller
ydmykt bøye oss for Guds ord.
Moody sa følgende: Det er tre ting jeg vil bli overrasket over når jeg kommer til
Himmelen.
1.) At jeg er der.
2.) At de jeg forventet å være der er der ikke.
3.) De jeg forventet ikke å se der er der.
Her ligger mye visdom og innsikt. Alle ser vi
stykkevis og delt selv om Guds
Ord er klart!
Mika sier det samme i kap 5 og v. 1. Men du, Betlehem, Efrata,
den ringeste blant ættene i Juda!
Fra deg lar jeg komme en mann
som skal være hersker over Israel.
Han har sitt opphav i gammel tid,
han er fra eldgamle dager.
Og treenighetslæren er selvmotsiggende og ubibelsk. La meg ta et
eksempel.
1. Joh. b. 4. 3 Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud.
Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den er
allerede nå i verden.
Her blir det nevnt at Antikristens Ånd er i verden men ikke Antikrist.
Slik er det også med Jesus. Hans Ånd – den Hellige Ånd – er i verden,
men han personlig sitter ved Faderens høyre hånd. Med andre ord så er
både Antikristens Ånd i verden og Jesu Kristis Ånd likeså. Men hvorfor
gjør en forsjel på Antikrist og Jesus? Plutselig får en det til at hans
egen Ånd er en egen fantasi Guds person.
Hvor har en dette i fra, selv blant evangeliske kristne?
Egentlig er treenighetslæren en gammel Egyptisk og
Hellenistisk. Viderført som en Katolsk lære fra ca. 390 e.kr. Men at en
vil holde fast på dette kan ikke jeg gjøre noe med, bare å holde frem
Guds ord.
15 Jeg vet om dine gjerninger; du er verken kald eller varm. Hadde du bare vært kald eller varm!
Laodikea hadde et stort problem med vannforsyningen.
De lokale kildene var forurenset, og da de prøvde å føre vannet gjennom
aquadukter til byen, ble vannet lunkent og lite tiltalende. Dette førte
til at den byen etter hvert mistet sin rikdom og ble fraflyttet.
Nabobyene derimot hadde det bedre. Hierapolis hadde de varme kildene som
var helsebringende og Kolossæ de rene kalde kildene. Dette skal
beskrive tilstanden til menigheten i Laodikea. Dette bilde anvender
Herren Jesus på for at de skal forstå og bli klar over sin åndelige
tilstand.
16 Men du er lunken, ikke kald og ikke varm. Derfor vil jeg spytte deg ut av min munn.
Jesus går så drastisk til verks som i Matteus 23. Når
han refser Fariseerne og de skriftlærde. Nå bruker Jesus det samme
kraftfulle verbale angrepet imot sin egen menighet, eller er de ikke
lengre hans menighet? De lever i et åndelig selvbedrag som Jesus går
imot på det sterkeste. Fordi du er lunken blir han kvalmen over dem!
Matt. 7. 21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i
himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal
si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt
navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige
gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har
aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som levde i lovløshet!
17 «Jeg er rik,» sier du, «jeg har overflod og mangler
ingen ting.» Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig,
blind, fattig og naken.
Denne dobbelheten som dypest sett er hykleri advarer
Jesus imot på det sterkeste. Her mener menigheten seg å være rik,
vellykket og alt er i den skjønneste og beste orden. Men den er akkurat
motsatt. Elendig kan stå for at omsorgen for dem som faller utenforbi er
borte, en dyrker kun vennskap med sine egne venner. Ynkelig kan stå for
å mangel åndelig ryggrad. Blind er å ikke lengre se forskjell på noe i
den åndelige verden. Fattig er å miste nådegavene og Åndens frukt. Naken
er å miste frelsens kledebon. Her var menigheten i den dypeste og
ytterste åndelige nød og behov.
18 Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av
meg, lutret i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg
med og skjule din nakne skam, og salve til å ha på øynene dine, så du
kan se.
Men tilbud om gjenopprettelse og å komme tilbake til
ham selv sto ved lag selv i denne menighet. Men da måtte de få igjen en
prøvet og utholdende tro. Hvite klær er å ikke være besmittet av synd og
verdens urenhet. Videre så var tilbudet og behovet av hjertet opplatte
øyne. Det er egentlig her vi alle må komme tilbake til!
Efes. 1. 17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud,
herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så
dere lærer Gud å kjenne. 18 Måtte han gi deres hjertes øye lys, så dere
forstår hvilket håp han har kalt dere til, hvor rik og herlig arven er
for de hellige, 19 og hvor veldig hans kraft er hos oss som tror. Med
denne veldige makt og styrke 20 reiste han Kristus opp fra de døde og
satte ham ved sin høyre hånd i himmelen, 21 over alle makter og
myndigheter, over alt velde og herredømme og over alle navn som kan
nevnes, ikke bare i denne verden, men også i den kommende. 22 Alt la han
under hans føtter, og ham, hodet over alle ting, har han gitt til
kirken, 23 som er Kristi legeme, fylt av ham som fyller alt i alle.
Å be en slik bønn hver dag vil ha avgjørende betydning på enhver sitt
liv.
19 Alle som jeg har kjær, dem refser og tukter jeg. La det bli alvor og vend om!
Er dette gjort i kjærlighet? Hvordan er kjærligheten vi leser om i 1. Kor. 13?
v. 6 Den gleder seg ikke over urett, men har sin glede i sannheten.
Det måtte bli alvor og en må ta det innover seg at budskapet gjaldt dem.
20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min
røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med
ham og han med meg.
Hele menigheten hadde meget vanskelig for å ta imot
budskapet fordi de ville ha det som klødde dem i øret. Men det var om
mulig enkelte innfor menigheten som ville ta det til hjerte? De skulle
få oppleve det nære fellesskapet og samfunnet med Jesus på nytt igjen.
21 Den som seirer, ham vil jeg la sitte sammen med meg
på min trone, likesom jeg selv har seiret og satt meg med min Far på
hans trone.
Igjen henvender Herren seg til de seirende og som
ønsker å følge ham. En gang frelst alltid frelst er en av Satans største
løgner. Frelsen er noe en også skal vokse i og ta vare på. For den som
seirer skal en få den samme posisjon og stilling som ham selv. Vi skal
sitte med Kristus i det himmelske.
Efes. 2. 6 I Kristus Jesus har han reist oss opp fra døden sammen med
ham og satt oss i himmelen med ham.
22 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!
For siste gang og til menigheten i Filadelfia som til
alle andre troende gjennom tiden, den som har ører han\hun høre hva
Jesus sier til menigheten og den enkelte!
Sju engler dvs. sju budbærere som jo engler betyr, skulle bringe brevene
til de respektive menighetene. Åp. 1:11.20. Dette var menneskelige
budbærere som ikke bare var sendemenn, men også opplesere av budskapet
på hvert sted. Åp. 1:3. Matt. 11:10. Rent historisk skjedde dette ca. 90
e.Kr. Sju menigheter fikk opplest hvert sitt sendebrev. Siden har disse
sendebrev blitt opplest over hele verden og blitt til åndelig lærdom
for mange. Rom. 15:4.
Men sendebrevene har enda en betydning. For Jesus Kristus sa til
Johannes: "Skriv det du så, det som nå er og det som skal komme etter
dette, og hemmeligheten med de sju stjerner som du så i min høyre hånd,
og de sju gullysestaker: De sju stjerner er engler for de sju
menigheter, og de sju lysestaker er sju menigheter". Åp. 1:19-20.
Johannes´ Åpenbaring er en profetisk bok. Åp. 22:19. Den gir profetisk
utsyn over Daniels 70. åruke dvs. de sju siste år av denne tidsalder.
Åp. 6:1-19:21. Hele åruken blir beskrevet gjennom de sju segl, de sju
basuner og de sju vredesskåler. Sju-tallet står i Skriften for helhet og
fullendelse. 1. Mos. 2:2. Men sjutallet blir brukt av Johannes ikke
bare om det som skal komme, men også om det som nå er. Apostelen blir
bedt om å skrive til sju menigheter, enda det fantes flere på fastlandet
i Lille-Asia. Det var ihvertfall menigheter også i Troas, Kolossæ og
Hierapolis. Apg. 20:6-7. Kol. 1:2. 4:13.
De sju menighetene lå etter hverandre i en sirkelform.
Apostelen så de sju menigheter som sju gullysestaker som sju stjerner
brakte budskap til. Det hele var en nattlig scene som i tegns form
fortalte om menighetens oppgave i en mørk verden. Åp. 1:1. Fil. 2:15-16.
Når nettopp sju menigheter er nevnt, er det et tegn på et profetisk
panorama over hele menighetens tid på jorden. Det er hemmeligheten som
Johannes fikk avslørt. Slike profetiske panorama møter vi også i 3. Mos.
23 med omtale av den sjuende dagen og de sju høytider, i Dan. 9 med
omtale av 70 x 7 år og i Matt. 13 med omtale av de sju lignelser.
I alle sendebrevene kommer det en befaling om å høre
Åndens stemme og et løfte til den som seirer. I de tre første sendebrev
kommer befalingen før løftet. Åp. 2:7.11.17. Men i de fire siste
sendebrev kommer løftet før befalingen. Åp. 2:28-29. 3:5-6.12-13.21-22. I
de fire siste sendebrev får vi også høre at Jesus kommer igjen. Åp.
2:25. 3:3.11.21. Denne oppbygning av sendebrevene vitner om ulike
perioder i menighetens historie. Dette har blitt klarere i historiens
løp. Dette prinsippet fremholdt jo Jesus for Peter: "Det jeg gjør,
forstår du ikke nå, men du skal skjønne det senere". Joh. 13:7. Et slikt
prinsipp fikk også profeten Daniel høre om av en engel. Dan. 12:4.9.
Sendebrevet til Efesus taler om menighetens første tid
fra ca. 30 - 100 e.Kr. Åp. 2:1-7. Den begynte med en glødende
kjærlighet som avtok etterhvert. Hebreerbrevet er et vitnesbyrd om
dette. Hebr. 10. 24 La oss ha omtanke for hverandre, så vi oppgløder
hverandre til kjærlighet og gode gjerninger. 25 Og la oss ikke holde oss
borte når vår menighet samles, slik som noen pleier å gjøre. La oss
heller oppmuntre hverandre, så mye mer som dere ser at dagen nærmer seg.
Likeså budskapet til menigheten i Efesus. Åpenb. 2. 4 Men dette har jeg
imot deg, at du har forlatt din første kjærlighet. Her ser vi at selv
blant de første kristne gjorde frafallet seg gjeldende.
Men menigheten var fremdeles attråverdig, som Efesus
jo betyr. Sendebrevet til Smyrna taler om menighetens tid fra ca. 100 -
313 e.Kr. med sterk forfølgelse av de kristne i Romerriket. Åp. 2:8-11.
Jesu ord i Matt. 5:10 ble realitet i denne perioden: "Salige er de som
blir forfulgt for rettferdighets skyld, for himlenes rike er deres". I
en tid med forfølgelse trengtes myrra, som bruktes for å lindre smerte.
Mark. 15:23. Smyrna betyr myrra. Sendebrevet til Pergamum taler om
menighetens tid fra ca. 312 - 606 e.Kr. Åp. 2:12-17. I 312 skjedde
keiser Konstantins omvendelse til kristendommen. Forfølgelsestiden ble
avløst av en forførelsestid, der menigheten inngikk ekteskap med staten.
Pergamum betyr forøvrig ekteskap. En var havnet i det Jak. 4:4 advarte
imot: "Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende".
Sendebrevet til Tyatira taler om menighetens tid fra
606 e.Kr. til Jesu gjenkomst. Åp. 2:18-29. I 606 e.Kr. ble Romas biskop
Bonifacius valgt til universell biskop. Med dette trådte pavedømmet i
funksjon. En verdensvid kirke med Roma i sentrum har siden forført mange
med innføring av hedenske skikker i kristendommen. Åp. 17:4.
Bemerkelsesverdig er det at Tyatira betyr gjentagende offer. Sendebrevet
til Sardes taler om menighetens tid fra 1517 til Jesu gjenkomst. Åp.
3:1-6. I 1517 hang Martin Luther de 95 teser på kirkedøra i Wittenberg.
Med det startet reformasjonen, som også Calvin og Zwingly var
foregangsmenn for. Skriften alene som ble understreket, førte til
åndelig oppvåkning. Men også etterhvert til mange navnkristne.
Bemerkelsesverdig er det at Sardes betyr de som unnslapp.
Sendebrevet til Filadelfia taler om menighetens tid
fra ca. 1750 til Jesu gjenkomst. Åp. 3:7-13. John Wesley og George
Whitefield sto fram som vekkelsesredskap og ble etterfulgt av William
Carey som den moderne misjons far. En åpnet dør for misjon ble det i
denne tid og i kjølvannet av dette ble nytestamentlige menigheter ordnet
preget av broderkjærlighet. Filadelfia betyr broderkjærlighet.
Sendebrevet til Laodikea taler om menighetens tid fra ca. 1900 til Jesu
gjenkomst. Åp. 3:14-22. I denne tiden har folkestyrementaliteten vært
fremtredende istedenfor at Kristus har fått styre sin menighet.
Bemerkelsesverdig er det at Laodikea betyr folkestyre. Resultatet av
dette har blitt mye selvtilfredshet og lunkenhet. Sendebrevene avslører
at tre menighetstyper fikk prege menighetens første tid, mens fire
menighetstyper vil prege menighetens siste tid. Som Paulus fikk avdekket
hemmeligheten om menigheten, fikk Johannes på Patmos avdekket
hemmeligheten om menighetens tid på jorden. Ef. 3:4-6. Åp. 2:1-3:22.
Men ethvert budskap og bibelord angår oss alle derfor må ikke glemme og overse noe!
Relaterte linker:
http://blog.janchristensen.net/2011/10/nr-222-skilsmisse-og-gjengifte-er-bare.html
http://janchristensen.net/
http://the-heavenly-blog.janchristensen.net/
http://www.vl.no/troogkirke/apen-kirkegruppe-galt-hvis-vi-homofile-skal-ta-ansvar-for-seksuallivet-til-alle-i-kirken/
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=ildsjoen
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=satan
http://blog.janchristensen.net/2011/08/nr-85-er-adventistene-en-sekt-hva-er-en.html
http://janchristensen.net/index2.php?side=linker
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=fokus-paa-naadeforkynnelsen
http://blog.janchristensen.net/2012/05/nr-422-apostelen-peter-vis-vis.html
http://blog.janchristensen.net/2012/05/nr-421-1-uke-i-roma.html
http://blog.janchristensen.net/2012/11/nr-507-paulus-reise-til-spania.html
http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=hvor-dro-de-tolv-apostler
Jeg er ikke den eneste i Norge som gjennom de siste 30 årene har advart imot Jan Hanvold ut ifra Guds ord. Legg merke til at når Hanvold forteller om alle som er «stygge» imot ham nevner han aldri meg, hvorfor? Fordi jeg ikke er den eneste som påpeker det som er hans kardinalsynd, det er hans horeri! Det er en forkynner Satan hater fremfor alle andre her i Norge! Det er Jan Kåre Christensen!
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Nr. 3397: Jan Hanvolds «bestevenn», er Gordon Tobiassen – en ny Samson?!
Nr. 3397: Jan Hanvolds «bestevenn», er Gordon Tobiassen – en ny Samson?! Gordon Tobiassen og denne mannen er slående lik. De l...
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar